Ravintola Vihikari uudistui tähän päivään
Ravintola Sodexo Vihikari kävi vuodenvaihteessa läpi täydellisen kasvojenkohotuksen, kun ravintolan ruokalista ja sisustus laitettiin kokonaan uusiksi.
– Kyllähän sitä ootettiin kuin kuuta nousevaa, että uusi ravintola saatiin avattua, ravintolan kokkina työskentelevä Birgit Våg aloittaa ja naurahtaa iloisesti.
1990-luvulta asti avoinna olleen perinteikkään lounasravintolan uudistus toteutettiin vuodenvaihteessa 2018–2019. Ovensa uudistunut ravintola avasi tammikuun seitsemäs päivä.
– Uudistus sujui toiveiden mukaisesti ja saatiin valmiiksi aikataulussa, ravintolan Site Manager Sanna Kaunisharju kertoo tyytyväisenä.
Moneen sopiva tila
Uudistuksessa huomioitiin koko konsepti eli sisustus, ruokalista ja ravintolan ilme. Ravintolasalista haluttiin luoda helposti liikuteltavien kalusteiden avulla monikäyttöinen ja muokattava.
– 100–120-paikkainen sali muuntautuu lounastilasta cocktail-tilaisuuksiin ja palaveritilasta illallisiin. Kokkimme ja kondiittorimme hoitavat kaiken juhlasuunnittelun asiakkaan toiveiden mukaisesti, kertoo Sanna Kaunisharju.
Tilan suunnittelussa haluttiin pois laitosruokalamaisuudesta, ja henkilökunta on enemmän läsnä asiakkaille. Vesikannut, lasit ja ruokailuvälineet ovat valmiina pöydissä, joten tarjottimia ei tarvita.
– Se säästää myös energiaa, kun tiskattavaa on vähemmän. Ekologisuus on meille muutenkin tärkeä arvo. Tämän vuoden aikana poistamme kaiken kertakäyttömuovin ravintolasta, ja tavoitteenamme on olla vuoteen 2020 mennessä muoviton ravintola, Kaunisharju kertoo.
Maistuvaa kasvisruokaa ja pop-up kitchen
Myös ruokalista laitettiin uudistuksen myötä kokonaan uusiksi. Lista on kasviruokapainotteisempi, annosruokien määrä on lisääntynyt ja koko ketju suosii mahdollisimman paljon lähituotteita.
– Olemme siirtyneet 2020-luvulle ja tarjoilemme asiakkaillemme niin pokebowleja, välipalasmoothieita kuin street eats -teemalla tehtyä ruokaakin, kertoo kokki Birgit Våg.
Kauniisti sisustetussa ja valoisassa salissa tuoksuu tänään tandoorikana. Ruoilla on aina kaksi maistajaa, ja työntekijät syövät aina itse ruokaa ennen kuin sitä tarjotaan asiakkaille.
– Ruoan pitää maistua! Se ei saa olla pliisua eikä mautonta, vaan makua pitää olla, painottaa Våg.
Myös henkilökunta viihtyy uudessa ravintolassa. Tilat ovat henkilökunnan kannalta käytännöllisemmät, ja uusi ruokalista on kokin mieleen.
– Uudistus on tuonut meille kaikille uudenlaista ammattiylpeyttä, Kaunisharju kiittelee.
Vihikari 10:n näköinen ravintola
Ravintolasta on tehty uniikki yksilö eikä toista samanlaista Sodexolta löydy. Vain food mood -konsepti, lautasliinaan painettu teksti ja ruokalistanäyttö muistuttavat siitä, että ravintola kuuluu Sodexo-ketjuun.
Millainen vastaanotto uudistuksella on ollut asiakkaiden keskuudessa?
– Asiakkaat odottivat uudistusta innolla ja ovat suhtautuneet muutokseen positiivisesti. Myös kaikissa Sodexo-ravintoloissa käytössä oleva sähköinen maksu-uudistus eli ilman maksukorttia maksaminen on otettu hyvin vastaan, kertoo Kaunisharju.
Ravintola Vihikari haluaa olla asiakkaidensa näköinen.
– Tervetuloa syömään ja käyttämään ravintolaa muissakin tilaisuuksissa! Otamme ilolla kaikenlaisia ideoita ja palautetta vastaan, koska ei tätäkään muutosta olisi voitu toteuttaa ilman asiakkaiden ajatuksia, toteaa Sanna Kaunisharju.